این وب برای دانلود برنامه و بازی و رام اندروید تلاش میکند

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

GPU↓ (مباحث و انواع) ↓
نویسنده : sajad e تاریخ : پنج شنبه 5 تير 1393



با سلام



دنیای دستگاه های قابل حمل اندرویدی روز به روز نظاره گر تغییرات و پیشرفت های بیشتری در زمینه توسعه و پیشرفت سخت افزاری هستند.یکی از اجزای مهم و پر کاربرد در

SOC های بکار رفته در تلفن های هوشمند و تبلت ها,واحد پردازنده گرافیکی یا GPU است.ضمن اینکه با ورود دیوایس هایی با صفحات نمایش دارای رزولوشن بالا,آگاهی و

شناخت نسبت به نوع
GPU و قدرت پردازش آن برای هر کاربری مفید خواهد بود




در معرفی و مشخصات GPU های بکار رفته در دستگاه های قابل حمل دارای معماری ARM ممکن است با برخی واژه ها برخورد کنید که نام آشنا نیستند.بدین منظور نخست در مورد برخی از این اصطلاحات توضیح میدهم و سپس به معرفی و بیان ویژگی های انواع GPU های معروف میپردازم.



OpenGL :

OpenGL مخفف Open Graphics Library است.در واقع یک کتابخانه مدل سازی و گرافیک و سه بعدی است.
در واقع اگر بخواهیم opengl را به طور ساده و قابل فهم تعریف کنیم, یک رابط نرم افزاری برای سخت افزار گرافیکی است.توسعه و بهینه سازی opengl مرهون شرکت silicon graphics است(اختصارا با SGI نمایش داده میشود) که این پروژه در سال 1992 آغاز شد.

توجه داشته باشید که opengl برنامه نیست.مثلا هنگاهی که میگوییم که برنامه ای opengl است یا از آن پشتیبانی میکند,منظور این است که در ساختار آن از opengl به عنوان از API گرافیکی استفاده شده است.( API در واقع ارتباط بین برنامه ها و سخت افزار های اجرا کننده آنهاست)
نحوه کار OpenGL به طور خلاصه به این صورت است که گرافیک های تقاضا شده توسط یک برنامه را میگیرد و از آن گرافیک سه بعدی, یک تصویر دو بعدی رنگی ایجاد میکند.سپس تصویر بدست آمده را به درایور سخت افزاری با رابط های GDI میفرستد(GDI در واقع دستورالعمل هایی است برای نوشتن تکسچر و ترسیم شکل های دو بعدی ساده) و پس از آن تصویر بدست آمده روی نمایشگر نمایش داده میشود.



OpenGL ES :

OpenGL ES مخفف OpenGL for Embedded Systems است.همانگونه که از نامش پیداست زیر مجموعه OpenGL است. در واقع یک رابط برنامه نویسی کاربردی است که برای سیستم های جاسازی شده(embedded ) مثل دستگاه های موبایل , PDA ها , و کنسول های بازی ویدئویی طراحی شده است.
OpenGL ES توسط شرکت Khronos Group با مسئولیت محدود,مدیریت میشود.



ورژن های OpenGL ES :


OpenGL ES 1.0 :

در واقع شامل بیشتر قابلیت های اصلی معماری رابط گرافیکی OpenGL است ولی قابلیت های جزئی کمی نیز به آن اضافه شده است.دو تفاوت عمده ای که با OpenGL دارد.یکی در معنای رندر اولیه است(توجه به یکپارچگی vertex ) و دیگری در استفاده از داده های ثابت برای معرفی مختصات و ویژگی های vertex که به پشتیبانی بهتر توانایی محاسباتی پردازنده های embedded منجر میشود.
بخاطر تولید یک رابط کاربری سبک, بسیاری در توابع دیگر در نسخه 1.0 حذف شده است.برای مثال:رندر کردن مقدماتی چهار ضلعی و چند ضلعی های گرافیکی, رندر کردن anti-aliasing , حالت چندضلعی, بافت سه بعدی و...

OpenGL ES 1.1:

با اضافه کردن چند ویژگی اضافی به OpenGL ES 1.0 بدست می آید.برای مثال : پشتیبانی از الگوهای چند تایی, پشتیبانی مناسب از این الگو ها با استفاده از ترکیب کننده ها و عملیات الگوی نقطه ای, استفاده از زبان جست و جوی جزء به جزء , کنترل بهتر برای رندر کردن نقطه ای و ...
OpenGL ES 2.0:
که در ماه مارس 2007 عرضه شد,به طور قابل برنامه ریزی برای رندر کردن تابع مورد نظر, pipeline بسیاری از توابع ثابت را حذف میکند(منظور از pipeline شرح دادن پروسه ای است که میتواند دو مرحله جداگانه یا بیشتر را در مبحث پردازش بر بگیرد) تقریبا تمامی مبادلات پردازشی از قبیل ویژگی های مواد و پارامتر های نوری که قبلا توسط توابع ثابت API مشخص شده اند, جای خود را به shader هایی که توسط برنامه نویس گرافیکی نوشته شده اند,میدهند.
نتیجه اینکه OpenGL ES 2.0 با دو ورژن قبلی سازگاری ندارد.همچنین با مختصات سیستم ها بیشتر خود را تطبیق میدهد.و کلا کاربردی تر است.

 

بقیه در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: /\/\ سخت افزار ♣، سخت افزار♦، ،

ادامه مطلب
نویسنده : sajad e تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393
در اینجا بررسی تخصیصی سونی اکسپریا z1 compact می پرداذیم     
معرفی



بالاخره چیزی که سالهاست منتظرش هستیم توسط سونی ساخته شد. این همان چیزی است که همیشه به دنبابش بودیم. اما تنها پرچمداران 5 اینچی را در کنار مدل های کوچکشان که متاسفانه بسیار ضعیفتر از مدل اصلی بودند میدیدیم. و حال سونی در این بخش پیش قدم شده و با معرفی Xperia Z1 Compact رویاهای ما را محقق کرده. اما حال سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که آیا ما آماده رها کردن 5 اینچی ها که به تازگی به آنها عادت کرده ایم و بازگشت به راحتی کار با اسمارتفونی کوچک هستیم؟


البته نباید به Z1 Compact به عنوان جایگزین پرچمداران کنونی اندرویدی نگاه کرد. این پرچمدار کوچک ظاهرا وظیفه دیگری که مهمتر است دارد و آن رقابت با iPhone 5S بصورت رو در رو است. چرا که دیگر پرچمداران اندرویدی از نظر ابعاد با آیفون برابر نیستند و یکی از دلایل خرید آیفون ابعاد مناسب آن است. این رقابت مطمئنا دشوار خواهد بود و البته Z1 Compact هم از نظر ابعاد و هم از نظر قدرت توانایی رقابت با آیفون را دارد.


پس دو مسئله پیش رو داریم: اولین آنها اکسپریا زد 1 کامپکت به عنوان رقیب پرچمداران اندرویدی، و دیگری زد 1 کامپکت به عنوان رقیب آیفون. در بررسی این اسمارتفون با ما همراه باشید تا ببینیم آیا Xperia Z1 Compact قدرت و امکانات کافی برای رقابت با این دو گروه را دارد یا خیر.



:: موضوعات مرتبط: /\ /\ sony ericsson family، ،

ادامه مطلب


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ♥اندروید♥ مي باشد.